30 مارس 2023 - مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان داد که خطر مرگ و میر مرتبط با بازگشت از پیش دیابت به قند خون طبیعی بسته به اینکه افراد چاق باشند یا فعالیت بدنی داشته باشند، متفاوت است، حتی با این که بازگشت به قند خون طبیعی، خطر کلی مرگ و میر را در یک دوره ی 3 ساله در مقایسه با پیش دیابت مزمن کاهش نداد.

خطر مرگ و میر برای افراد مبتلا به پیش دیابت بیشتر از افراد سالم است. با این حال، تحقیقات قبلی نشان داده اند که احتمال مرگ در افرادی که قند خونشان از وضعیت پیش دیابت به نرموگلایسمی(قند خون طبیعی) بازگشت می کند، نسبت به افرادی که همچنان به پیش دیابت مبتلا هستند، کاهش نمی یابد. به منظور روشن شدن دخالت عوامل خطر قابل اصلاح در این ارتباطات، این مطالعه با هدف بررسی رابطه ی بین تغییرات وضعیت پیش دیابت و خطر مرگ و میر، انجام شد.

دکترZhi Cao  و همکارانش، از داده های حاصل از مطالعه کوهورت MJ تایوان، با حضور 45782 فرد مبتلا به پیش دیابت که بین 1 ژانویه 1996 و 31 دسامبر 2007 ثبت نام کرده بودند، در این تجزیه و تحلیل کوهورت آینده نگر مبتنی بر جمعیت استفاده کردند. در طی دومین قرار ملاقات بالینی تا 31 دسامبر 2011، شرکت کنندگان با میانگین پیگیری 8 سال، بررسی شدند. پس از ثبت نام اولیه، شرکت کنندگان بر اساس تغییرات در وضعیت پیش دیابت خود در طول سه سال به 3 گروه تقسیم شدند: پیش دیابت پایدار، بازگشت به نرموگلایسمی، و پیشرفت به دیابت. ارتباط بین تغییرات در وضعیت اولیه پیش دیابت و خطر مرگ و میر با استفاده از مدل‌های رگرسیون خطرات متناسب کاکس مورد بررسی قرار گرفت. بین 18 سپتامبر 2021 و 24 اکتبر 2022، تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

· از بین 45782 بیمار مبتلا به پیش دیابت، 1786 نفر(3.9درصد) به دیابت مبتلا شدند، در حالی که 17021 نفر (37.2درصد) به نورموگلایسمی بازگشتند.

· در مقایسه با پیش دیابت مزمن، پیشرفت از پیش دیابت به دیابت در طول یک دوره 3 ساله با شانس بیشتری برای مرگ ناشی از همه علل و CVD مرتبط بود، اما بازگشت به نرموگلایسمی با کاهش خطر هیچ یک از این شرایط مرتبط نبود.

· بازگشت به نرموگلایسمی، اگر افراد از نظر بدنی فعال بودند با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط بود- در مقایسه با افراد مبتلا به پیش دیابت مزمن که کم تحرک بودند.

· خطر مرگ در میان افراد چاق بسته به اینکه آیا قند خون آنها به مقدار طبیعی بازگشته است یا همچنان به پیش دیابت مزمن مبتلا هستند، متفاوت بود.

محققان در نتیجه گیری خود گفتند: این یافته ها نشان می دهد که تغییرات سبک زندگی برای افراد مبتلا به پیش دیابت چقدر حیاتی است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/prediabetes-reversal-may-not-reduce-mortality-risk-but-physical-activity-helps-109206